In de afgelopen weken heb je mee kunnen lezen in mijn zoektocht naar mijn nieuwe elektrische (lease)auto. We begonnen bij de Polestar en reden daarna nog in de Mustang Mach-e, de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID4. Ook namen we een kijkje bij de gloednieuwe Audi q4 e-tron.
Maar uiteindelijk is de keus dus gevallen op een Mercedes-Benz EQA. Best bijzonder als je je bedenkt dat de elektrische auto’s van Mercedes niet echt heel populair zijn. Al denk ik dat deze nog best populair kan worden. Laat me je vertellen waarom de keus op de Mercedes EQA is gevallen!
De auto’s die het niet werden
Zoals je hebt kunnen lezen neem ik het kiezen van een leaseauto vrij serieus. Bestellen veel de auto ongezien vanaf een blaadje, ik ga echt even langs de dealer voor een proefrit. Je zit er toch weer 5 jaar aan vast. Plus je betaalt er goed voor.
In eerste instantie had ik helemaal geen interesse in de Mercedes EQA. Vond de Polestar namelijk veel mooier. Maar die kon ik alleen nemen met de kleinste range. Plus met wat opties ging deze al snel over mijn leasebudget heen. Heel jammer maar dat was voor de reden om deze auto niet te nemen.
Hierna ging ik kijken bij de Mustang Mach-e. Een prachtige auto om te zien. Groot, stoer, maar van binnen toch iets minder degelijk. Het reed aardig, een beetje schokkerig af en toe, alleen die stoelen waren echt veel te kort. Zelfs voor iemand van 1.75. Plus ze hebben nog steeds een leveringsprobleem en konden daardoor niet garanderen dat de auto er nog dit jaar zou zijn. Qua bijtelling natuurlijk niet handig. Dus door naar de volgende dealer.
Dat werd de Volkswagen, namelijk voor de ID4. Een futuristisch uitziende elektrische auto. Aan de buitenkant niet heel mooi vond ik persoonlijk, maar wel lekker ruim. Als wintersporter eigenlijk wel een must. Van binnen vond ik de auto toch iets te minimalistisch. Ik miste toch wat knopjes. Verder voelde het interieur voor een auto van €55.000 een beetje goedkoop en plastic-y aan.
Dan maar naar de buren van de Skoda, met de Enyaq. Van binnen en buiten niet te onderscheiden van een brandstof auto. De auto biedt heel veel ruimte plus het interieur voelde heel premium aan. En die range was geweldig, zo’n 450km rijden voordat je weer hoeft te laden. Enige minpuntje aan deze auto vond ik dat het echt een gezinsauto is. Wij hebben geen kinderen dus hebben de ruimte dan ook niet echt nodig. Daarom besloten dat ook deze het niet werd.
Door naar de Audi voor de Q4 e-tron. Een prachtige auto, niks op aan te merken. Vrijwel net zo ruim als de Enyaq alleen met die Audi uitstraling, althans aan de buitenkant. Want van binnen is de auto helemaal kaal, er zit zelfs geen navigatie op… Je moet al deze opties nog extra op de auto nemen en bent zo al snel zo’n €15.000 duurder uit dan alle voorgaande auto’s. Niet alleen boven mijn leasebudget, ook een beetje en principe kwestie. Een auto van €50.000 vrijwel zonder opties…nee dankje!
Waarom een Mercedes-Benz EQA?
Tja, en dan de Mercedes Benz EQA, het kleine broertje van de geflopte EQC. In eerste instantie wilde ik er niet eens kijken. Vond het niet de meest mooie auto, leek in vergelijking tot de Volkswagen en de Enyaq ook nog eens een stuk kleiner.
En dat klopt deels. Qua lengte zijn de auto’s even lang, we hebben ze naast elkaar gezet. Alleen mist de Mercedes hoogte, met name bij de achterbak. Binnen merk je dat ze een brandstof auto hebben verbouwd tot een elektrische. De vloer is opgehoogd waardoor de zitting achterin wat laag is. Ook heb je hierdoor minder kofferruimte.
Zoals je hierboven hebt kunnen lezen heb ik deze ruimte niet perse nodig, het is wel lekker om te hebben. Maar voor mij geen dealbreaker.
Waarom werd het de Mercedes EQA?
In deze auto merk je aan alles dat het een premium merk is. De afwerking is goed, de systemen werken heel erg goed zelfs en de auto is fluisterstil. Stiller dan de eerder genoemde auto’s. Het rijdt lekker en alles voelt solide aan. De lichtshow in het interieur had voor mij niet gehoeven, maar goed, het zit er nou eenmaal op. Voor hetzelfde bedrag als een kale Q4 e-tron, een Skoda Enyaq of een Volkswagen ID4, rijd je in een full option EQA. Echt alles wat mogelijk was zit erop.
Dat maakte voor mij de keus makkelijk. Had ik de ruimte nodig gehad, dan was ik misschien wel voor de Enyaq gegaan, maar het is ook wel een luxe om in een Benz te kunnen rijden. Fijne auto en ik kan niet wachten tot deze wordt afgeleverd!