Home Lifestyle Mercedes EQA review: eigenlijk niks mis mee…

Mercedes EQA review: eigenlijk niks mis mee…

door Bianca

In mijn zoektocht naar een elektrische auto was gisteren de Mercedes EQA aan de beurt. Een volledig elektrische crossover SUV met vrijwel elk technisch snufje dat je je maar kunt bedenken. Zoals je in mijn eerdere reviews (Polestar 2 en Mustang Mach-E) hebt kunnen lezen ben ik vrij kritisch op de auto’s waarmee ik een proefrit maak. En dat was bij deze auto niet anders!

Wat is er goed aan de Mercedes EQA?

Het grootste pluspunt aan de Mercedes EQA vind ik toch wel het interieur. Dat ziet er gewoon stukken luxer uit dan het interieur van de Polestar of de Mach-E. Het interieur van de Polestar was degelijk, die van de Mach-E oogde wat goedkoop. Mercedes heeft dit echt goed in de vingers. Je hoort geen piepje of kraakje. De stoelen zitten stevig en kan je op verschillende manieren instellen.

De stoelverwarming werkt ook goed, al zit de knop op een wat onlogische plek. (in de deur) Dan is het handiger om “Hey Mercedes” te roepen en haar de stoelverwarming aan te laten zetten. We hebben ook getest of de auto herkent of de bestuurder of bijrijder “Hey Mercedes” roept en dat snapte ze zowaar.

Dat is misschien wel het allerbeste aan de Mercedes EQA, wat erop zit werkt goed. Op je stuur heb je een overkill aan knopjes en moet je soms even zoeken welke je nodig hebt, maar dat is gewenning. Ook het swipe-knopje op het stuur en ik zijn nog geen vrienden. En ook dat zal een kwestie van wennen zijn.

Binnen is alles verlicht en je kunt zelf jouw favoriete kleur kiezen. Zelfs de luchtroosters krijgen een kleurtje wanneer je de verwarming hoger of lager zet.

Wat ik daarbij ook een voordeel vind is de standaard warmtepomp in de Mercedes EQA, bij andere merken is dit een extra optie. Met de warmtepomp kan je het interieur verwarmen zonder dat het je batterij en dus range kost. Voor een koukleum als ik eigenlijk onmisbaar.

Nu we het toch over de range hebben. We kregen de auto mee met een range van zo’n 350km. Toen we deze parkeerden na zo’n 2 uur intensief rijden was er ongeveer 100km weg. Dat was beter dan we hadden verwacht.

Doordat het geen sportieve auto is daagt deze je uit om zuiniger te rijden. En je ziet dat dat meteen effect heeft op je range.

Dat betekent trouwens niet dat de auto langzaam is. De meneer voor mij in de Porsche Boxster zal het vast niet leuk hebben gevonden dat een SUV hem bijhield terwijl hij vlot wilde rijden. Daar kan ik dan weer om lachen.

Eigenlijk is de auto, zoals ik in de titel ook al schreef, gewoon prima. Maar dat is nou ook precies wat er “mis” mee is.

Wat is er minder goed aan deze auto?

Eigenlijk valt er niet zoveel te klagen over deze auto, het rijdt prima, het werkt en de Mercedes EQA zit boordevol opties, technische snufjes en veiligheidssystemen.

Waarom word ik er dan toch niet zo happy van?

Er zijn twee dingen die ik minder goed vind aan deze auto. Allereerst de buitenkant. Die is niet zo heel spannend, zeker als je wat jonger bent. Hoge instap, veel zicht, mijn vader vond het prachtig. En ik als dertiger…. ik weet het niet. Met de Mercedes EQA wil het merk een jongere doelgroep aanspreken. Dan had ik de auto persoonlijk een sportiever uiterlijk gegeven en die lichtshow binnen weggelaten.

Ook met het AMG pakket oogt de auto gewoon wat suf. Qua vorm lijkt deze auto op de elektrische MG, die de helft goedkoper is.

Een ander minpunt vind ik de ruimte binnen. Mercedes heeft ervoor gekozen om een bestaand model, de GLA, om te toveren tot elektrische auto. Dit hebben ze gedaan door de vloer op te hogen. Eigenlijk is dit een beetje een luie oplossing wat ten koste gaat van je binnenruimte. Zeker achterin!

De zitplekken op de achterbank zijn heel laag, waardoor volwassenen hier niet heel lang en comfortabel kunnen zitten. Voor mij niet het grootste probleem, maar het is wel jammer.

Ook mis ik toch wel de bergruimte onder de motorkap. Die heeft deze auto namelijk niet. Hierdoor moet je de laadkabels altijd in je achterbak vervoeren. Wat weer ten koste gaat van je kofferruimte.

Oh en wat ik echt spuuglelijk vind:

De auto projecteert een ster op de grond bij het openen van de deur…

Wordt de Mercedes EQA mijn volgende auto?

Misschien wel… He hoor ik je nu denken, er is een hoop mis mee schrijf je net. Dat klopt. Het is niet de meest sexy auto en ook qua ruimte is het niet de grootste auto. De auto is prima, range is goed, opties zijn er genoeg en het rijdt als een Mercedes.

Wat ik zelf de mooiste EV vind is de Audi Q4 e-tron, maar die heeft een stuk minder opties dan de Mercedes voor hetzelfde bedrag. Dat zet je dan toch aan het denken: ga ik voor de mooie buitenkant of kies ik voor een mooi afgewerkte binnenkant met al het comfort. De range is hetzelfde en qua rijgedrag verwacht ik ook weinig verschillen.

Mijn eerste gedachte is toch de mooiere buitenkant, maar als ik rationeel ben dan weet ik dat ik waarschijnlijk de Benz moet kiezen.

Toch ga ik nog geen keuze maken, want er komen nog wat proefritten aan! De ID4 en Enyaq komen er nog aan, plus ik heb een afspraak ingeboekt om te kijken bij de Q4 e-tron. Daarna neem ik pas mijn definitieve beslissing, al denk ik dat ik al weet welke auto het wordt.


Leukste kortingsacties!

Nog meer leuke artikelen

Laat een reactie achter