In mijn zoektocht naar mijn nieuwe elektrische auto was afgelopen weekend de Skoda Enyaq iv 80 aan de beurt. Een grote auto die stukken minder futuristisch is dan de Volkswagen ID4, die op hetzelfde platform is gebouwd. Als je de auto ziet zou je niet eens verwachten dat deze volledig elektrisch is. Aan deze hangt een stevig prijskaartje, is de Skoda Enyaq iv deze prijs waard?
Skoda Enyaq iv 80 review
Voor de proefrit kregen wij een iv 80 mee. Dat is de auto met de grootste batterij en daardoor ook de hoogste range. Daar wil ik het eigenlijk gelijk even over hebben, die range, wow! Echt daar valt niks slechts over te zeggen. We kregen de auto mee met een range van 430km en na een uurtje rijden zaten we nog steeds niet onder de 400, terwijl we toch aardig wat snelweg hadden gereden.
Zoek je een auto voor lange afstanden en met genoeg ruimte dan is dit je beste keus.
Van binnen lijkt de Skoda Enyaq op een brandstof auto. Je hebt – behalve het gemis aan motorgeluid – niet het idee dat je in een elektrische auto rijdt. Hiermee spreekt Skoda denk ik een hele grote doelgroep aan die wel elektrisch wil rijden maar niet perse wil opvallen.
Zeker als je het vergelijkt met de Volkswagen ID4, vrijwel dezelfde auto, maar dan met een compleet andere body.
De Skoda Enyaq is een mooie auto om te zien, groot en statig. En zo rijdt deze ook. Het stuurt heel licht, de auto ligt goed op de weg en je hebt een ruimtelijk gevoel. Voor gezinnen of als je regelmatig veel spullen vervoerd eigenlijk een hele rationele keus.
Wat vond ik er zelf van?
Hoewel ik het echt een prima auto vind, alles werkt en het ziet er mooi uit, is de keus toch niet op de Skoda Enyaq gevallen. Waarom niet, vraag je je nu misschien af.
Dit is echt een gezinsauto, waar je de ruimte nodig hebt om iedereen goed en veilig te kunnen vervoeren. Die ruimte heb ik niet nodig. De auto is degelijk, maar voor mij misschien een beetje te. Dat betekent niet dat de auto slecht is of saai, maar als je de ruimte niet nodig hebt dan zijn er in die prijsklasse echt mooiere auto’s te krijgen zoals de Polestar van Volvo.
De prijs van de Skoda Enyaq
De Skoda Enyaq is te koop vanaf €41.500. Voor dat bedrag krijg je de kleine accu. Hier wil ik gelijk wat over zeggen, want zoals de verkoper ook aangaf: hier heb je niks aan. De range van de Skoda Enyaq iv 60 zal niet boven de 300km uitkomen. Dat is echt heel weinig!
Voor mij was die kleine batterij dan ook geen optie. Dan kan je beter kiezen voor een ID3 met grotere accu, iets minder ruim maar wel net zo duur.
Ga je voor de Skoda Enyaq dan zou ik de grote accu kiezen oftewel de 80 uitvoering. Deze is wel iets duurder en begint bij zo’n 48.000 euro voor een redelijk aangeklede versie. Kleed je hem net als ik aan met leuke opties? Dan kan je er nog zo’n 10.000 euro bij optellen.
Word dit je nieuwe lease auto dan betaal je over de eerste €40.000 12% bijtelling en over de rest 22%. Qua maandelijks lasten kom je dan tussen de 300 en 400 euro uit.
Nu natuurlijk nog de vraag, is het de prijs waard? Als ik het vergelijk met andere elektrische auto’s in diezelfde prijsklasse dan zeg ik ja. De Skoda is ruim, de range is fantastisch, binnen voelde alles ook degelijk en zelfs luxe aan. Het is echt een hele chique auto waarmee je gezien mag worden.
Voor wie is deze auto?
Heb je een ruime auto nodig of vind je het lekker om in een grote auto te rijden? Is daarbij de range belangrijk en wil je niet in een futuristische auto, maar juist eentje die op een brandstof auto lijkt rijden? Dan is de Skoda Enyaq de keus voor jou. (neem wel de 80 hè! anders krijg je echt spijt van de range…)