Hoe werkt Weight Watchers? En hoeveel val je af?

Gepubliceerd: Bijgewerkt op

Veel van jullie zullen Weight Watchers vast van naam kennen. Tegenwoordig noemen ze het officieel WW, maar dat zegt mij niet zoveel. Zoals je misschien hebt gelezen ben ik nu al een tijdje bezig met mijn dieet. Het gaat aardig en daarom krijg ik steeds vaker de vraag hoe het mij lukt om af te vallen. Als ik dan zeg welk dieet ik volg krijg ik altijd de vraag: “hoe werkt Weight Watchers dan?”

Hoe werkt Weight Watchers?

Weight Watchers is een afvalmethode gebaseerd op gezond eten en meer bewegen. Om te zorgen dat je niet te veel eet tel je per dag punten.

Er zijn 3 programma’s die je kunt volgen. Daarover later meer.

Het programma dat je volgt heeft invloed op hoeveel punten een bepaalde maaltijd is. De punten werken anders dan calorieen. Ze willen je namelijk ontmoedigen om ongezonde dingen te eten.

Zo kan het heel goed zijn dat een Big Mac van 500 calorieën veel meer punten is dan een salade van evenveel calorieën. Hierdoor ga je nadenken over wat je eet en verander je – hopelijk – je mindset.

Je kunt Weight Watchers digitaal of in een groep volgen. Zelf heb ik gekozen voor de digitale optie. Gewoon, omdat ik de app heel handig vind en niet echt behoefte heb aan die groepsmeetings. Wegen in het openbaar is voor mij toch wel een nachtmerrie :).

Hoe weet je hoeveel WW punten je hebt?

De eerste vraag na hoe werkt Weight Watchers is toch wel hoe weet je hoeveel punten je hebt. Dat is heel makkelijk. Dat rekenen ze voor je uit.

Het enige dat je hoeft te doen is het beantwoorden van een aantal vragen. Allereerst over, slik, je gewicht en lengte. Dan je levensstijl en tenslotte je doelen.

Na het beantwoorden van deze vragen kom je op een totaal aantal punten uit. In mijn geval – ik volg het groene plan – zijn dat:

  • 30 punten per dag
  • 35 extra punten per week

Elke dag krijg je 30 punten om op te maken. Om je een idee te geven hoeveel je dan kunt eten, een boterham is 2 punten. Dus je zou 15 boterhammen kunnen eten. Maar let op, beleg is meestal ook zo’n 2 tot 4 punten. Dus nee, te veel eten zit er voorlopig niet in. En dat wil je ook niet, want je wilt afvallen.

Dan zijn er ook nog die 35 extra weekpunten. Die kan je gebruiken om elke dag 5 punten aan je dagtotaal toe te voegen. Of om wanneer je wilt iets lekkers te eten. Een portie friet met een kroket is zo’n 25 punten, daar kan je dan je extra punten voor inzetten zodat je dagtotaal in takt blijft.

Klinkt ingewikkeld, maar het wijst zich vanzelf. En je wordt er al snel heel handig in.

Welke Weight Watchers kleur kan ik het beste kiezen?

Het Weight Watchers dieet bestaat uit 3 programma’s die aangeduid worden met de kleuren:

  • Paars
  • Blauw
  • Groen

De kleur die het beste bij je past is afhankelijk van je eetpatroon.

Paars

Bij Paars heb je heel veel (gezonde) producten en etenswaar die 0 punten zijn. Denk aan groentes, zuivel, fruit en mager vlees. Je krijgt dan per dag een paar punten om te spenderen aan andere dingen zoals brood, snoep of een glas wijn.

Paars is voor mensen die zo min mogelijk punten willen tellen en geen eten willen afwegen. Dit is minder voor mensen die niet de hele dag op magere kipfilet, eieren of bonen willen knagen.

Blauw

Blauw heeft minder etenswaar die 0 punten zijn vergeleken met paars. Maar het is nog steeds de bedoeling dat je zoveel mogelijk van die 0-punten producten eet. Je krijgt per dag wel wat meer extra punten om te gebruiken voor andere etenswaar, maar ook hier is het vooral veel groente, bonen en eieren.

Groen

Groen is het programma dat ik volg. Dat komt, omdat ik geen persoon ben die de hele dag fruit, groentes, eieren etc. wil eten. Ik wil gewoon normaal blijven eten, alleen dan kleinere porties. Eerst deed ik namelijk het blauwe programma maar dat hield ik niet vol. Als je een broodje at was je al door je punten heen. Dat is niet handig, want zo ga ik ook na mijn dieet niet eten.

Groen bevalt mij echt het best, omdat ik gewoon eet hoe ik gewend bent, alleen kleinere porties.

Hoeveel val je gemiddeld af in een week?

Het is bij mij echt heel verschillend geweest in de afgelopen weken, maar ik verlies zo’n 0,5-1 kg per week.

Wanneer je begint aan het dieet geef je je start- en streefgewicht op. En je kiest een weegdag. In mijn geval is dat de vrijdag. Dan kan ik namelijk in het weekend (vanaf vrijdagavond) wat meer eten en heb ik daarna de tijd om het weer goed te maken :).

Je kunt ook gewoon meer eten in het weekend, zolang je maar binnen je punten blijft. Daarbij probeer ik zo’n 3 dagen per week een uurtje te sporten. Voor een uur sporten krijg je tussen de 15 en 20 punten. Die mag je ook weer inzetten voor wat lekkers.

Dus je wordt beloond om actief te zijn.

Is Weight Watchers vol te houden?

Ja, Weight Watchers is vol te houden. Is het altijd leuk? Nee. Is het altijd makkelijk? Ook nee. Maar als je uiteindelijk je ritme hebt gevonden kan je het volhouden.

Je zult niet elke week enorm veel afvallen, maar je zult merken dat je gewicht langzaam naar beneden gaat. Een dieet duurt nou eenmaal even, zeker als je wat kilo’s te gaan hebt.

Het enige wat ik je mee wil geven, geef niet op. Je komt er echt! Je moet het alleen leuk maken voor jezelf. Trakteer jezelf van je weekextra punten of ga een keer extra sporten als je uit eten gaan.

Het is niet altijd leuk. Ook ik vervloek het dieet soms. Gisteren toevallig nog. Toen zat ik al aan mijn punten totaal en ik wilde heel graag een waterijsje. Nou dan maar eerst een stevig half uurtje wandelen met de hond en toen had ik genoeg Fitpoints voor mijn ijsje.

Weight Watchers verandert je mindset en dat heb je nodig. Althans, ik wel. Want ik heb mijn hele leven al problemen met mijn gewicht. Zei iemand hier jojo? Dus voor mij werkt dit en ik hoop dat het ook voor jou werkt!