Home Blog Waarom ik gestopt ben met bestellen bij AliExpress

Waarom ik gestopt ben met bestellen bij AliExpress

Gepubliceerd: Bijgewerkt op

Er was geen grotere fan van AliExpress als ik. Denk dat ik er wel honderden euro’s per maand uitgaf. Aan elektronica, kleding, sieraden, massage-apparaat…noem het maar op en ik heb het er gekocht.

En ik had het vrij snel in huis. Een weekje of twee en ik kon genieten van mn nieuwe prul. Die ik niet nodig had, maar het was goedkoop dus dan koop je het toch.

Maar tijden veranderen en zelfs ik, een mega AliExpress fan, bestel er niet meer. Waarom niet?

Redenen waarom ik er niet meer bestel

Van de eerste reden denk je misschien: maar dat weet je toch?! Dat klopt maar het is door de situatie zo irritant geworden dat het voor mij een reden was om er niet meer te bestellen.

Enorm lange levertijden

Voor de corona-uitbraak duurde het zo’n 2 weken om mijn pakketjes uit China te krijgen. Op dit moment wacht ik nog op pakketten uit maart.

En ze zijn niet kwijt, want ze druppelen nog steeds af en toe binnen. Maar dus niet zoals het in het begin ging.

Nou snap ik het helemaal hoor. Er gaan gewoon minder vluchten tussen China en Nederland dus de kans is minder groot dat jouw pakketje meegaat op een vlucht. Voor mij is de levertijd helaas wel een reden om voorlopig niet meer bij AliExpress te bestellen.

Korte levensduur

Veel van de producten die ik aangeschaft heb via AliExpress zijn inmiddels kapot. Van mijn Aqara beveilingssysteem dat er van de één op de andere dag mee ophield, tot de kabeltjes en camera’s die het nooit echt goed hebben gedaan.

Als ik de laatste tijd nog iets bestelde dan ging ik wel voor kwaliteit. Althans de wat duurdere producten. Of producten waarvan het niet erg was dat het wat minder lang meegaat.

Toch was ook dit een reden om de laatste tijd steeds minder te bestellen. En uiteindelijk helemaal niks meer.

Irritante verkopers

Ook dit zal vast met de corona te maken hebben maar in de laatste paar maanden had ik elke keer hetzelfde gedoe.

Je bestelt iets waarvan er nog 100 op voorraad zijn. Hierna gebeurt er niks. Na een paar dagen staat je bestelling dan op verzonden maar de track n trace code werkt niet. Dan blijft het stil. Na een paar weken kan je dan eindelijk een geschil aanmaken en uiteindelijk krijg je dan je geld terug en heb je nog je product niet.

Dit kwam de laatste tijd steeds vaker voor. En ik snap het hoor dat je in deze tijd als verkoper wat moeite hebt om aan je waar te komen. Als je dat laat weten vind ik dat geen probleem. Het op verzonden zetten van een item dat je niet hebt of zult verzenden vind ik niet kunnen. Gelukkig krijg ik keer op keer mijn geld terug.

Al is het voor mij wel een reden om er voorlopig niet te bestellen.

Kortom, voor mij is AliExpress op dit moment niet de plek om te shoppen. Veel producten van Ali worden nog steeds verkocht op BOL en Amazon. Natuurlijk geen probleem zolang je het maar weet en doorhebt dat ze vanuit China komen en het dus even duurt voordat je ze hebt.

Bestel jij nog steeds bij AliExpress?