Zeg je elektrische auto dan zeg je range. Er zijn zelfs mensen zonder elektrische auto die rangestress ervaren, dat wil zeggen dat ze er vanuit gaan dat je met een elektrische auto nergens komt en altijd staat te laden.
Nou heb ik sinds kort een elektrische auto en ik kan je vertellen, het valt best mee. Met mijn benzineauto reed ik zo’n 10000km per jaar wat neer komt op zo’n 27km per dag. Per maand is dat 810km oftewel iets meer dan 2 keer laden. Valt best mee toch?
Toch kan ik mij voorstellen dat je wat onzeker wordt van dat laden en hoever je komt, dus hieronder mijn ervaring met de range van mijn elektrische auto.
Hoe weet je wat de range is van een elektrische auto?
Wanneer je een elektrische auto koopt of leaset, kun je vooraf al een idee krijgen hoe ver deze komt aan de hand van de WLTP waarde ook wel de actieradius.
Voor mijn auto is deze waarde 426km; heb ik tot nu toe niet gehaald.
Dat komt ook omdat dit de range is in de meest perfecte omstandigheden. Waait het, rijd je veel op de snelweg of is het koud buiten? Dan is je range automatisch lager, want dan verbruikt de auto meer.
Zo reed ik afgelopen week toen het zo hard stormde veel op de snelweg en was mijn range zo’n 350km. Een heel stuk lager dus dan de maximale actieradius.
Zou ik zomers veel stadsverkeer rijden dan ligt mijn range waarschijnlijk rond de 400km. Altijd net wat onder de WLTP range.
Kun je de range van je elektrische auto vergroten?
Ja, je kunt de range van je auto iets vergroten door tijdens het rijden wat energie terug te winnen, dit noemen ze regenereren. Hier verdien je geen honderden kilometers mee, maar tijdens mijn laatste rit had ik toch 30km extra range.
Verder is het ook goed om te weten dat je niet elke keer “vol” hoeft te laden. Als je accu bijna leeg is, laad je meestal alleen het aantal kWh die nodig zijn om naar je volgende bestemming te komen, hetzij thuis of een ander laadpunt.
Hierdoor hoef je nooit lang te laden en heb je toch altijd voldoende range. Je krijgt hier vanzelf handigheid in en voor je het weet, weet je niet beter.
Een andere manier om de range iets te vergroten is door het kiezen van een warmtepomp. Deze pomp zorgt dat je interieur verwarmt wordt met restwarmte en niet met energie van de accu. Dit kan een aanzienlijke impact hebben op je range.
Is het handig om een elektrische auto met een grote range (wltp) te kiezen?
Het is altijd handiger om een auto met een hogere range te kiezen. Dat maakt het extra aantrekkelijk om met de auto op vakantie te gaan. Ook is dit praktisch als je veel kilometers maakt op een dag bijvoorbeeld voor je werk.
Maar het is niet altijd mogelijk om een auto met een grote range te kiezen omdat deze niet in je (lease)budget past.
In mijn leasebudget kon ik helaas niet echt kiezen voor auto’s met een “long range batterij” dus heb ik de verschillende opties die ik wel had afgewogen. Qua range wonnen de ID4 en Enyaq 80 het, alleen die vond ik qua uitstraling minder bij mij passen. De EQA, mijn auto, heb ik gekozen vanwege de warmtepomp waardoor deze auto heel zuinig is. Ondanks dat deze een batterij heeft van maar 66,5 kWh.
Wil je een auto met een grote range, laag verbruik en snelle laadmogelijkheden? Dan zou ik echt voor een Tesla kiezen als dat past binnen je budget. Die zijn qua techniek gewoon stukken verder en dat merk je.
Is de range van een elektrische auto een reden om niet voor dit type auto te kiezen?
Als ik vertel dat ik in een elektrische auto rijd, hoor ik meestal “Leuk, maar dat is niks voor mij”. Als ik dan verder vraag begint vrijwel iedereen meteen over de range. Zo’n auto kan maar 350km en dan moet je weer laden…, je kent het wel.
Maar als ik kijk naar mijn eigen rijgedrag, er zijn maar weinig dagen dat ik 350km rijdt. Alleen als ik op vakantie ga, 2 keer per jaar. Dan moet ik inderdaad wat vaker stoppen dan bij een benzineauto, maar de rest van het jaar heb ik alle voordelen van elektrisch rijden.
Een elektrische auto is namelijk stil, heeft meteen vol vermogen als je wegrijdt (wat gewoon leuk is), plus het is nog steeds goedkoper in gebruik dan een brandstofauto.
Rijd je regelmatig 350km op een dag dan kun je misschien beter bij een brandstofauto blijven of een long range Tesla nemen. Maar ga je net als ik twee keer per jaar met de auto op vakantie, dan overleef je dat laden ook wel. Het maakt de rit lekker ontspannen plus het dwingt je om regelmatig te stoppen.
Ik ben fan en kan het iedereen aanraden!