Met de elektrische auto op vakantie!

Gepubliceerd: Bijgewerkt op

Daar gingen we dan, met de elektrische auto op vakantie. Met een WLTP van 425 km zouden we toch best een eind moeten komen. De auto koos zelf, dankzij de navigatie, de laadpunten uit en met voor de zekerheid een app ernaast gingen we op reis.

Dit is hoe we het hebben ervaren!

De eerste keer met de elektrische auto op vakantie

Laden hoort erbij

Misschien moet ik eerst iets over onze rijstijl vertellen. Normaliter rijden we altijd stevig door en stoppen we zo min mogelijk. Hoewel we dat deze reis eigenlijk ook weer wilde doen besloten we toch om de range een beetje te sparen.

Daar reden we dan keurig netjes in de eco-stand om zo ver mogelijk te kunnen rijden.

Als je dat een jaar geleden tegen ons had gezegd hadden we je waarschijnlijk niet geloofd.

Maar je zult zien, je verandert door een elektrische auto. Al is het alleen maar omdat je zo min mogelijk wilt laden.

Uiteindelijk moesten we er tijdens onze rit met de elektrische auto naar Frankrijk dan toch echt aan geloven, we moesten laden.

Zoeken naar een laadpunt

Een WLTP van 425 km betekent in de praktijk zo’n 325 km als je veel snelweg rijdt. We willen graag met 10% batterij nog aankomen bij het laadpunt, in geval dat er geen plaats is. Dus dat kwam neer op zo’n 290 km rijden. Dan zit je nog gewoon in België. Dat was even slikken.

Waar je normaal dus pas ergens in Frankrijk zult tanken, sta je hier in België al aan de lader.

Van de 4 beschikbare laadpunten waren er 2 bezet en 1 defect, gelukkig dat er niemand voor ons was!

Daar hingen we aan de snellader, nu was het wachten geblazen.

Wachten, wachten en wachten

Om de tijd te doden gingen we naar het toilet en haalden we een kop koffie. Al met al waren we zo’n 10 minuten zoet. We hoefden maar 20 min te laden om tot het volgende punt te komen. Dus die laatste 10 minuten brachten we door in het zonnetje.

Dit is ons echt meegevallen. We hadden verwacht dat we het wachten veel vervelender zouden vinden. Maar het viel achteraf mee.

Zoeken naar een snellaadpunt

Door wegwerkzaamheden berekende onze navigatie een snellere route. Waar de navigatie echter geen rekening mee hield waren de schaarse snelladers, zeker in Frankrijk. Hier zie je bij elk tankstation tegenwoordig wel een Fastned of andere snellader, dat is in Frankrijk niet zo.

Onze auto koos daarom voor een iets minder snel laadpunt waardoor we ineens 60 minuten moesten laden i.p.v. 30. Natuurlijk gelijk paniek in de auto, want wie wil er nu een uur staan te niksen bij een laadpaal.

Gelukkig vonden we dankzij de “a better routeplanner app” een ander laadpunt waar we gelukkig wel op volle snelheid konden laden.

Wat vonden we van op vakantie met de elektrische auto?

Dit was de eerste keer dus het was best spannend om met de elektrische auto op vakantie te gaan. We hadden al vaker wat langer gereden met de auto, maar nooit echt naar het buitenland.

En waar je in België en Duitsland nog regelmatig een snellader tegenkomt, was het in Frankrijk toch een ander verhaal. Vaak was er maar 1 lader beschikbaar en dat was nog een 50 kW ook (niet snel). Zeker toen de navigatie aangaf dat er geen laders in de buurt waren behalve die waar we een uur moesten laden, begonnen we hem toch wel te knijpen.

Het is best stressvol, maar toch kom je uitgerust op je bestemming aan. Zeker wij, omdat we onszelf met de brandstofauto nooit rustpauzes gunnen. Als je met de elektrische auto op vakantie gaat, wordt je gedwongen rust te nemen. En dat is eigenlijk niet zo erg.

Uiteindelijk, is de heenreis ons tegengevallen, maar de terugreis was een eitje. We waren voorbereid, hadden zelf ook de route gepland en wisten waar we wilden laden. Ook scheelde het dat je dan weer richting België en Nederland gaat waar meer snelladers zijn.

Tenslotte

Nu hoor ik je denken “zie je wel dat is precies waarom ik geen elektrische auto wil”! Dan kaats ik hem toch weer even terug, want hoe vaak ga je per jaar met de elektrische auto op vakantie? Een keer? Misschien twee en hooguit drie keer? Op al die andere dagen van het jaar heb je voor een paar tientjes een volle tank, terwijl je met een brandstof auto het driedubbele kwijt bent.

Ook rijdt een elektrische auto veel soepeler en is het lekker stil. Bijkomend voordeel is dat je bij het stoplicht altijd als eerste weg bent. Dus een elektrische auto is ook gewoon fun. En ja, dan moet je de reis tijdens je ene verre autovakantie per jaar wat beter plannen. Dat heb ik er echt voor over dankzij alle andere voordelen gedurende de rest het jaar.

Noot: wil je zo min mogelijk gedoe als je op vakantie gaat met de elektrische auto? Kies dan voor een Tesla, met veel eigen snellaadpunten, of een auto met een hoge WLTP-range van tenminste 600 km.