Het afgelopen weekend mochten wij de Mercedes EQS proberen. En wat hebben we genoten! Eigenlijk alles aan deze auto is perfect, tot het kussentje op je hoofdsteun aan toe.
Deze auto nodigt echt uit om mee te rijden. Niet zo gek natuurlijk, want het is toch het vlaggenschip van Mercedes Benz. Zelf was ik al gewend aan een elektrische Mercedes, ik rijd zelf namelijk in een Mercedes EQA. Maar deze auto’s zijn echt totaal verschillend en afgezien van de EQ totaal niet met elkaar te vergelijken.
Zoals je weet reviewen wij de auto’s als echte gebruikers, niet als autoliefhebbers, daar zijn al genoeg andere reviews van te vinden.
Welke Mercedes EQS hadden wij mee?
De auto die wij het weekend hebben mogen proberen is een Mercedes EQS 580 4Matic. Een paar specs van deze auto:
- Prijs: vanaf €170.000
- WLTP: 604km (in de praktijk ruim 500km)
- Snelladen: tot 207kw (wij hebben tot 180kw gezien)
- Snellaadtijd van 20% naar 80%: 32 minuten
- Dual motor, 4-wielaandrijving
Natuurlijk zaten er ook een aantal leuke opties op de auto. Meest opvallende is het Hyper Screen, een scherm over de gehele breedte van je dashboard. Deze bestaat uit 3 verschillende schermen. Het eerste scherm bij de bestuurder, een groot scherm in het midden en een klein scherm voor de bijrijder.
Op deze schermen draait het MBUX systeem wat je ook in andere Mercedes auto’s terugvindt. Qua opties komt dit overeen met andere EQ-modellen. Meest opvallende aan de Mercedes EQS is dat je op de schermen spelletjes kunt spelen, bijvoorbeeld tijdens het laden. Iets wat bij Tesla al veel langer kon.
Wat wij heel prettig vonden waren de stoelen. Deze zijn breed en kun je precies op jouw wensen afstemmen. Inclusief massagefunctie wat al veel langer beschikbaar was op de duurdere Mercedes modellen.
Van binnen voelde alles Mercedes. Als je weleens in een auto van dit merk hebt gereden snap je wat ik bedoel. Alles is echt perfect afgewerkt, voelt goed en werkt ook zoals het zou moeten. Geen kraakjes, piepjes of slecht gemonteerde deurpanelen. Aan deze auto klopt echt alles!
Hoe rijdt de Mercedes EQS?
In mijn zoektocht naar een elektrische auto vorig jaar heb ik in behoorlijk wat EV’s gereden. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de Mercedes EQA.
Als ik de Mercedes EQA vergelijk met de EQS dan is het moeilijk voor te stellen dat ze van dezelfde producent zijn.
Want wat rijdt de EQS rustig! Deze sedan zoeft over de weg. Hobbeltjes voel je nauwelijks dankzij de luchtvering. En door de meesturende achteras is het nemen van korte bochten of inparkeren een eitje.
Deze auto voelt in alles als een S-klasse. Plus rijdt ook zo. Dit is de ideale auto als je veel op de weg bent en een hoop kilometers maakt. Je zult uitgerust op je eindbestemming aankomen.
Nou moet ik wel bekennen dat het soms best ongemakkelijk is om in deze auto te rijden. Echt iedereen kijkt naar je. Het is een waar statussymbool die uitstraalt dat je het breed hebt. Ben je trots om te laten zien dat je hard hebt gewerkt om zo’n auto te verdienen? En wil je rijden in de meest comfortabele elektrische auto die er is? Kies dan voor de Mercedes EQS!
Om aan te schaffen misschien een hoop geld, maar in de lease nog best te betalen. De goedkoopste EQS – de 450 – begint bij zo’n €1300 per maand, met iets meer dan €1000 bijtelling per maand (€1400 voor schijf 2). Private leasen kan ook. Ook dan begint het leasebedrag bij zo’n €1300.
Let wel op dat de prijzen snel oplopen naarmate je opties toevoegt.
Wat zijn de leukste opties van een Mercedes EQS?
Een auto als de Mercedes EQS vraagt natuurlijk om opties. Standaard is deze auto al vrij compleet, maar je kunt deze verder uitbreiden met:
- Panoramadak
- Executive Rear seat pakket – voor als je graag gereden wordt
- Premium Plus pakket – met rijassistentie en parkeeropties
- En de meest bijzondere: de meedraaiende achteras (zie foto hierboven)
Met de Mercedes Connect Me app kun je dan nog veel meer opties ontgrendelen, waaronder spelletjes en Apple Car Play. Leuk is dan dat de auto je persoonlijk begroet met je eigen naam. Hoort ook wel bij zo’n chique auto.
Mercedes EQS range en snelladen
De Mercedes EQS was de eerste als elektrisch auto ontwikkelde Mercedes Benz. Mijn EQA is een omgebouwde GLA met elektromotor. Dit merk je bijvoorbeeld aan de opgehoogde vloer en het gebrek aan laadruimte.
Maar de EQS is dus ontwikkeld als elektrische auto en dat merk je onder andere aan de range. De WLTP kan oplopen tot wel 700km. In de praktijk is dat zo’n 550-600km. Dat is heel netjes voor een elektrische auto.
Ook snelladen gaat met maximaal 204kw. Dat is bij mijn EQA slechts 100kw, een hele vooruitgang dus. In de praktijk betekent dit dat je 32 minuten nodig hebt om van 20% tot 80% op te laden. Dat klinkt heel lang, maar bedenk dat je dan wel weer 600km kunt rijden.
Wij zijn recent met een elektrische auto op vakantie geweest en dat was minder erg dan we hadden verwacht. Dan lijkt 20 minuten laden echt heel lang, maar als je even koffie haalt en naar het toilet gaat hoef je vaak nog maar een paar minuten te wachten voor je verder kunt. Je komt dus echt uitgeruster aan op je eindbestemming.
Mercedes EQS review
De Mercedes EQS is de meest luxe elektrische auto en een van de duurste. Andere luxe elektrische auto’s als de BMW iX en de Tesla Model X of Model S hebben allemaal een prijs rond de €100.000. De Mercedes EQS begint bij dat bedrag. Is deze auto het verschil in prijs waard?
Ja en nee.
Het is namelijk maar net wat je zoekt. Zoek je een ruime, luxe auto met een goede range en snellaadcapaciteiten? Dan zijn er een hoop – goedkopere – alternatieven op de markt. De auto’s die ik hierboven al noemde, maar bijvoorbeeld ook het kleinere broertje van de EQS – de Mercedes EQE.
Maar vaak heb je een andere reden om te kiezen voor de EQS – en dat is juist die S. Veel mensen dromen van een Mercedes S-klasse, toch wel een symbool voor grote rijkdom. Wanneer je zo’n auto ziet rijden denk je toch, diegene heeft het echt gemaakt.
Dat gevoel heb je niet bij bijvoorbeeld een Tesla Model X of S. Die zijn vergeleken met de EQS toch een beetje mwoah. Bescheiden, niet zo opvallend, maar qua elektrische specs toch net een stukje beter.
Wat Mercedes dan weer heel goed doet is de afwerking. Het interieur en de buitenkant zijn echt perfect afgewerkt, dat is bij Tesla dan weer anders, zelfs bij de duurdere modellen.
Als ik dan 1 minpuntje zou moeten noemen, dan is het het Hyper Screen – het scherm over de breedte van je dashboard. Omdat je alles met je vingers moet bedienen zit het scherm al snel vol met vette vingerafdrukken. Dat is op 1 scherm al niet heel mooi, wat je in meer elektrische auto’s hebt, maar als dat over je hele dashboard is ziet dat er toch minder luxe uit. Deze optie kun je weglaten en ik zou dat persoonlijk doen. Of zorg dat je natte doekjes hebt in de auto om het af te nemen.
Maar verder konden we niks slechts vinden aan deze auto. Sterker nog, we hebben heel enthousiast alle buren erbij gehaald om over deze auto te vertellen. En iedereen had een grote glimlach op hun gezicht bij het zien van de vele opties.
Dit is een auto waarmee je gezien wilt worden. Waarmee je heel comfortabel veel kilometers wilt rijden. En waar je misschien wel in gereden wilt worden. Maar ook een luxe auto zonder uitstoot en een lage bijtelling, die net als veel andere elektrische auto’s razendsnel is. Heb je het budget en zoek je een luxe auto die helemaal af is? Kies dan zeker voor een Mercedes EQS.