Sinds kort rijd ik elektrisch. Als autoliefhebber had ik nooit verwacht al zo snel de brandstofauto achter mij te laten, maar met de huidige benzineprijzen en de belastingvoordelen op een elektrische auto was de keus snel gemaakt.
Eerder schreef ik al over mijn zoektocht naar de perfecte elektrische auto. Zo reed ik met een Polestar, een Skoda Enyaq en een Volkswagen ID4. Maar uiteindelijk koos is voor een Mercedes elektrische auto, namelijk de EQA.
Inmiddels heb ik er de eerste 1000km opzitten en zijn er dingen die mij bevallen aan deze elektrische Mercedes maar ook dingen die mij tegenvallen. Sta je op het punt om een elektrische auto te bestellen of ben je benieuwd naar hoe een elektrische auto van Mercedes bevalt? Lees dan zeker even verder!
Waarom een elektrische auto van Mercedes?
Deze vraag krijg ik vrij vaak. En toegegeven de EQA was op papier nou niet echt de beste keus. In vergelijking tot de andere auto’s waarmee ik heb gereden was deze auto niet ontworpen als elektrische auto, maar een omgebouwde brandstof auto.
Hierdoor leverde je in op ruimte en range. De Enyaq 80 en de ID4 kwamen allebei verder en waren ook nog eens een stuk ruimer.
Daarbij vond ik de Polestar het lekkerst rijden van alle 4 de auto’s die ik geprobeerd heb.
Dus waarom dan toch een elektrische auto van Mercedes?
Het merk doet mij niet zoveel, een auto is voor mij een vervoermiddel en geen statussymbool. Toch koos ik uiteindelijk voor het meest luxe merk van de 4. Waarom?
De Enyaq vond ik een prima auto, reed goed, maar voor mij als dertiger zonder kinderen toch een beetje te braaf. Plus die ruimte heb ik alleen nodig als ik ga wintersporten. Daarom viel deze auto af.
De ID4 – en niet boos worden als je er eentje hebt besteld, het is mijn mening – vond ik gewoon niet zo’n mooie auto. Het interieur was heel sober en de buitenkant vond ik toch iets te futuristisch. Nogmaals mijn mening!
Tenslotte de Polestar, toch wel mijn favoriet. Die had ik bijna besteld, maar er waren twee dingen die mij tegenstonden.
Binnen mijn leasebudget kon ik alleen kiezen voor de shortrange. En hoewel je echt niet dagelijks 300km rijdt is het wel fijn om een auto te hebben die wat verder komt.
Daarnaast zit er in de bijrijdersstoel een metalen beugel die je voelt bij het afremmen. Dat is best pijnlijk! Die beugel konden ze er uit halen, maar dan had ik dus een gloednieuwe auto meteen moeten laten slopen, dat is zonde.
Uiteindelijk koos ik voor de elektrische Mercedes vanwege de range en de opties.
Wat vind ik goed aan mijn elektrische auto van Mercedes?
Wat ik fijn vind aan mijn elektrische Mercedes is dat alles premium aanvoelt. Van het interieur, tot hoe de auto rijdt en zelfs het laadpunt. Het voelt wel echt als een Mercedes.
Ook vind ik de auto lekker rijden. Het is een crossover SUV dus je zit wat hoger en hebt daardoor ook lekker veel overzicht. Plus je hoeft niet zo hard te remmen bij drempels ;).
De meeste systemen op de auto vind ik ook heel fijn. Bijvoorbeeld Hey Mercedes, de Siri-achtige functie, werkt redelijk goed. Net als Siri begint ze soms ook uit het niets te praten of heeft ze geen idee waar je het over hebt. Maar ze doet gelukkig wel de dingen, navigatie, waar ik haar het meest voor gebruik.
Wat ik ook een fijne optie vind is de adaptieve cruise control, die in de file verandert in autonoom rijden. De auto stopt dan automatisch en rijdt vanzelf weer weg als de auto voor je ook begint te rollen. Mits je niet te lang stilstaat.
Tenslotte is ook de range van mijn elektrische Mercedes mij enorm meegevallen. Van alle auto’s die ik getest heb is dit toch degene met de kleinste batterij. Maar toch rijd ik, in de winter, er bijna 400 km mee. Dan moet ik wel zeggen dat ik vrij braaf rijd met deze auto en dat loont! En het maakt me ook wel nieuwsgierig hoe goed deze auto het gaat doen in de zomermaanden. Zuid Frankrijk here we come.
Minpunten elektrische Mercedes
Dan nu de minpunten van mijn elektrische Mercedes, want die zijn er ook.
Een van de dingen die ik vervelend vind is de Mercedes Me app. Hoewel deze echt veel functies biedt krijg je ook regelmatig een error. En dan heb ik geen idee hoe ik dat weer goed krijg. Nou kan je ze wel bellen als de app niet goed werkt, maar dat vind ik teveel gedoe.
Wat ik ook een minpunt vind is dat de auto een fluittoon maakt. Dat hoor je niet als je de radio aan hebt in de binnenstad, op de snelweg hoor je het geluid boven je radio uit.
Nog een minpunt vind ik de laadruimte. Met de kabels erin kun je twee volle boodschappentassen kwijt en hooguit een kratje bier, maar dan houdt het ook wel op. Wil je wat groters vervoeren dan moet de bank plat. Dan past het overigens wel.
Tenslotte het laatste minpuntje is dat Mercedes geen one-pedal-drive heeft. Polestar heeft dat bijvoorbeeld wel en dat vind ik heel lekker rijden. Eerst leek me dat heel eng, want je gebruikt je rempedaal niet, maar in het echt rijdt dat best rustig.
Oh, en die Pipo-verlichting in het interieur hoeft niet per se voor mij, het leidt vooral af, al ziet het er wel leuk uit.
Zou ik een elektrische Mercedes aanraden?
Ja, ik zou een elektrische Mercedes best aanraden. Alles aan de auto voelt heel premium en goed doordacht aan. De EQA rijdt lekker en de range valt me echt enorm mee.
Er zijn wat minpunten, zoals de laadruimte en de app, maar als je die ruimte niet nodig hebt kun je er prima mee leven. Achterin heb je genoeg beenruimte al zijn de banken een beetje laag. Zit je rechtop dan zul je veel ruimte over hebben tussen je benen en de bank. Maar als je een beetje onderuitgezakt zit valt het best mee.
Deze auto was voor mij de beste keus en ik ben blij met mijn keuze. Is het een auto voor iedereen? Nee dat denk ik niet. Aan de elektrische mogelijkheden heb ik behalve de maximale laadsnelheid niet veel op te merken. Tesla’s laden nou eenmaal sneller en komen over het algemeen wat verder. Maar de range van mijn elektrische Benz past prima bij mijn rij-afstanden. (+- 10.000km per jaar)
Heb je een gezin met grote kinderen dan zal de EQA wat krap aanvoelen, zeker als je bagage meeneemt. Dan zou ik een EQB nemen of een EQC. Heb je meer te besteden dan kunnen natuurlijk ook de EQE en EQS nog een optie zijn.
Overweeg je een elektrische Mercedes dan zou ik er zeker eens mee gaan rijden. Als ik op papier een auto had moeten kiezen dan was die keus heel anders geweest dan nu na proefrijden. Een proefrit loont echt en kost niks.
Laat je weten welke auto je uiteindelijk gekozen hebt?