De één zweert bij een camping, de ander gaat het liefst naar een hotel. Zelf hoor ik bij die laatste groep. Het is niet dat ik iets tegen een camping heb maar ik vind het altijd wel lekker om vertroeteld te worden. Een luxepaardje, ik weet het! Na al die jaren verblijven in hotels zijn er toch wel wat zaken die mij opvallen. En het zijn nou juist de dingen die je ook altijd terugleest in de reviews. Daarom vandaag een artikel over hotels en waar je op moet letten als je ze boekt.
Hotels waarvan de prijs te mooi om waar te zijn is
Op de prijzen van hotels is geen peil te trekken. Die veranderen met de dag. Is het hoogseizoen dan is je kamer ineens stukken duurder. En zelfs tussen de verschillende boekingssites zit er een verschil van soms wel honderden euro’s. Bizar toch?
Omdat ik een Jaarpas heb voor Disneyland Paris boek ik mijn hotel altijd los via een boekingssite. De gebruikelijk ken je natuurlijk: Booking.com, Trivago en Expedia. Maar soms komt er dan ook ineens zo’n site voorbij waarbij de kamer ineens stukken goedkoper is dan op andere sites.
Nou boeken dan maar…of toch niet?
Ik moet bekennen dat ik vaak getwijfeld heb of ik dan niet toch voor de laagste prijs moet gaan. Zeker als je niet zoveel budget hebt is dat vaak gewoon een goede keus. Toch zou ik het niet doen.
Een voorbeeldje:
Een paar maanden geleden zocht ik een hotel vlakbij Disneyland Paris voor mijn verblijf eind september. Na wat online zoeken kwam ik via Google Hotel Search uit op een boekingssite die ik niet kende. Maar waarbij de kamer in het Vienna House Magic Circus nog maar de helft kostte van wat het bij Booking deed. Nou is Booking sowieso vrij duur dus ik dacht, dat zou best kunnen kloppen.
Toch twijfelde ik en ben ik het gaan navragen bij het hotel zelf. Er is natuurlijk niks vervelender dan betalen voor een kamer die helemaal niet geboekt blijkt te zijn. Dus ik contact gezocht met Vienna House en die gaven aan de site helemaal niet te kennen. Ook konden ze mij geen garantie geven dat de kamer via hun dan ook daadwerkelijk geboekt zou worden. Oh…nou…laat dan maar zitten. De site zag er zo betrouwbaar uit en kwam zelfs in Google als voorgestelde boekingssite naar voren. Toch bleek dit dus een frauduleuze site te zijn.
Tip 1 is dan ook: is het te mooi om waar te zijn? Dan is het het vaak ook!
Lees de reviews
Waar ik mij soms over kan verbazen is dat je voor hotels tientallen reviews ziet met precies dezelfde klacht. Zeker als het iets is wat invloed heeft op je vakantie zoals slechte bedden dan moet je dat toch in overweging nemen voordat je een hotel boekt?
Daarom lees ik altijd de reviews voordat ik ergens naartoe ga. En niet op 1 site.
Het kost wat tijd maar je zult zien dat het echt loont. Meestal pak ik Expedia, Booking, Tripadvisor en Zoover en scan ik de slechte reviews. De goede geloof ik meestal wel, het gaat mij om wat er mis is.
En ik weet natuurlijk dat er ook mensen tussen zitten die van klagen hun hobby hebben gemaakt. Die filter ik er meestal uit, die hebben op alles iets aan te merken. Maar als je meerdere malen dezelfde negatieve review voorbij ziet komen dan zit er vast een kleine kern van waarheid in.
Waar ik zelf altijd op let is:
- Herrie (kan je rustig slapen?)
- Locatie (is er in de buurt genoeg te doen?)
- Bedden (liggen deze goed?)
- Faciliteiten (is er genoeg te doen voor alle gasten of moeten we vechten om een bedje/tafeltje)
Is het wat je mag verwachten van dit type hotels
Deze vind ik heel dubbel, omdat ik regelmatig in de Disney Hotels slaap. Maar vaak heb je een bepaalde verwachting als je een hotel boekt. Is het 4-sterren dan verwacht je luxe en een goede service. Boek je 1-ster dan lever je in op comfort maar betaal je daar ook aanzienlijk minder voor.
Pijnlijk wordt het als je betaald voor een bepaald level maar dit in werkelijkheid tegenvalt. Kom ik toch weer even bij de Disney Hotels in Disneyland Paris uit.
En dan met name het Disneyland Hotel. Op papier is dit een 5-sterrenhotel met een soortgelijke prijs. Maar als je hotels van deze categorie gewend bent gaat het toch tegenvallen.
Het enige waar je eigenlijk voor betaalt is de locatie, maar anders dan dat is het een verouderd hotel met maar weinig extra faciliteiten.
Verwacht je dan een luxe hotel waar je compleet in de watten gelegd wordt dan zal dit verblijf je zeker niet goed bevallen.
Bedenk daarom altijd wat je van zo’n hotel verwacht en wat je daarvoor wilt betalen. Vind je het waard dan kan het ter plekke nooit tegenvallen. Zeker als je je goed hebt ingelezen vooraf.
Hotels en het tegenvallende eten
Deze hoor ik vrij vaak. Je boekt een hotel met halfpension of all-inclusive en dan blijkt het eten niet goed te zijn. Er is genoeg keus maar alles smaakt een beetje flauw of is niet erg warm.
Bij veel hotels met eten en drinken inclusief zal je een lopend buffet krijgen met “algemeen” eten. Denk aan friet, groentes, pizza, vlees, vis en wat voor- en nagerechten. Daar is op zich natuurlijk niks mis mee. Voor de meesten van ons is dat al genoeg. Maar als je verse maaltijden verwacht en kunnen bestellen van de kaart dan valt het toch wat tegen.
In dit geval is het lezen van de reviews ook weer een múst. Let dan met name op:
- Hoe uitgebreid het buffet is
- Hoeveel keus heb je?
- Zie je dezelfde klacht over het eten terugkomen?
- Kies je voor het gemak van eten in het hotel of eet je liever buiten de deur?
Voor veel van jullie zijn dit waarschijnlijk open deuren, maar toch zie ik genoeg mensen een verkeerd hotel kiezen die achteraf tegen vallen. Denk dat het belangrijkste nog steeds de verwachting is en hoeveel het hotel voor jou waard is. Ongeacht wat er dan gebeurt, dan kan je het voor jezelf nog steeds goed praten.