Polestar 2 ervaring: dit viel ons op tijdens de proefrit

Gepubliceerd: Bijgewerkt op

In onze zoektocht naar een elektrische auto viel ons oog op de Polestar 2. Van de buitenkant een prachtige auto en online vrijwel alleen maar lovende kritieken. Tijd voor een proefrit in de Polestar 2!

Waar maak je een proefrit in een Polestar 2?

Via de website van Polestar maakten wij een afspraak voor een proefrit. In ons geval was dat in de Mall of the Netherlands in Leidschendam. Middenin het winkelcentrum zit een winkel van Polestar met daarin de 1 en de 2. Ze hebben geen fysieke garages, maar werken vanuit een pop-up store.

Wij meldden ons bij de medewerkster en zij liep met ons mee naar de parkeergarage onder het winkelcentrum. Hier stonden een aantal auto’s waaruit we mochten kiezen. Voor de beste vergelijking kozen wij het minder sportieve model, zo zouden we een beter idee krijgen van de auto die we eventueel daadwerkelijk ook zouden krijgen.

Voor het eerst wegrijden in een elektrische auto

Nou had ik nog nooit in een elektrische auto gereden dus ik vond het best spannend. Via via had ik al begrepen dat zo’n auto best snel wegrijdt en het zou mij dan wel weer gebeuren dat ik iets beschadig…

Eenmaal achter het stuur van de Polestar 2 was de angst vrij snel weg. Zelfs met maar 1 pedaal had ik snel door hoe je de auto kon laten stoppen en hoeveel gas je moest geven om normaal te kunnen rijden. Natuurlijk heb ik ook de 0 naar 100 in 4,2 seconde even geprobeerd. Nou heb ik best in sportieve auto’s gereden (Porsche, Lamborghini) maar dit accelereert zo ontzettend snel. Je moet het echt meemaken.

Jammer alleen dat wij geen budget hebben voor deze snelle variant…

Hoe werkt rijden op één pedaal?

Wanneer je tijdens het rijden 1 pedaal gebruikt (dit kan je uitzetten) dan geef je “gas” én rem je met je gaspedaal. Mijn eerste gedachte was: “sta je dan wel snel genoeg stil?” Het antwoord is ja.

Ga je richting een stoplicht dan haal je langzaam je voet van het gas en de auto begint te remmen. Moet je een noodstop maken dan kan je daarvoor het rempedaal gebruiken.

Het voordeel van rijden op één pedaal is dat je daarmee de range vergroot. Dus zelfs als je het irritant vindt, is het toch een goede optie als je bijvoorbeeld langere stukken gaat rijden.

De opties en het interieur van de Polestar 2

Qua opties was deze Polestar 2 vrij compleet. Denk aan stoelverwarming, navigatie, automatische airco, adaptieve cruisecontrol en een soundsystem. Dingen die ik belangijk vind voor een dagelijkse auto.

Het werkte ook allemaal goed. Net als een Tesla Model 3 zit er een enorme tablet op je dashboard waarmee je vrijwel alles kunt bedienen. Geen 1000 knopjes en opties maar een paar vinkjes die je aan en uit kunt zetten. Vergeleken met bijvoorbeeld de Skoda Enyaq een heel stuk intuïtiever.

Je kunt ook handsfree een hoop bedienen door “Hey Google” te roepen. Bijvoorbeeld “Hey Google, zet de stoelverwarming aan”.

Verder merk je binnen aan alles dat het eigenlijk een Volvo is. Het interieur is degelijk, niet overdreven luxe, maar gewoon netjes. Eigenlijk zoals bij andere Volvo’s. Alles voelde ook heel solide aan. Geen piepjes, kraakjes, zoals het hoort. Niet heel sexy maar wel functioneel.

Eén van de dingen die ons – en later begrepen wij nog veel meer mensen – irriteerde was de bijrijdersstoel. Daar zit in het zitvlak een metalen beugel gemonteerd. Wanneer de auto wat harder remt of je onderuit gezakt wilt zitten, dan voel je die beugel. En die is keihard! Er is een optie om die eruit te laten slopen, dat kost €200.

De opbergruimte

Wij rijden nu in een CT200h, dus qua opbergruimte is de Polestar 2 een stap vooruit. Je kunt er een paar boodschappentassen in kwijt. Gooi je de bank plat dan heb je nog meer ruimte. Voor gezinnen is deze auto minder praktisch, dan mis je echt bagageruimte. Voor ons met z’n twee-tjes was het net aan voldoende.

Voorin, onder de motorkap, zit nog een vak. Hier kan je de laadkabels in opbergen. Een andere plek om dit te doen is in de achterbak, daar zit een vak onder de vloer van de laadruimte met genoeg plek voor je kabels.

Wat wij ook handig vonden was het paneel in de achterbak waar je de boodschappentassen tegenaan kan zetten. Dat is een plaat halverwege de laadruimte die je omhoog kunt zetten. Hier zet je dan de tassen tegenaan zodat ze niet omvallen. Let op, dit is een extra optie…

Rijgedrag

Of je een auto lekker vindt rijden is natuurlijk persoonlijk. De Polestar vond ik zelf goed op de weg liggen, ik rijd sportief en hou ervan een beetje te spelen. Je merkt dat de auto in de bochten goed aan het wegdek zit geplakt dus je kunt deze best scherp nemen.

Ook qua snelheid doet deze auto niet veel onder aan de Model 3. Wat een raket! Wegrijden bij het stoplicht was elke keer een feestje. Maar dat is helaas alleen bij de Dual Motor variant, de andere varianten doen er zo’n 7 sec. over om naar de 100 te komen.

Verder zaten op de testauto alle toeters en bellen mbt veiligheid. Rijd je op de snelweg en ga je over de lijn? Dan gooit de auto je weer terug naar het midden. Adaptieve cruise control werkte perfect en toen ik bij wijze van test iets harder om mijn voorganger afreed, remde de auto mij vanzelf weer af.

De minpunten

Zoals je kunt lezen ben ik behoorlijk enthousiast over de Polestar 2. Het is een fijne auto, het interieur is degelijk en van buiten ziet deze er luxe uit. Maar er zijn ook wat dingen die mij irriteerde.

De stang in de bijrijdersstoel had ik hierboven al even genoemd. Je kunt deze er uit laten halen maar dan moeten ze de stoel van je gloednieuwe auto meteen slopen, vind ik toch zonde.

Daarbij merk je dat ze nog aan het ontwikkelen zijn. Voornamelijk aan het aantal beschikbare apps. Je komt niet echt wat te kort, maar het is ook niet heel spectaculair. Daarbij krijg je de apps en de navigatie 3 jaar gratis, wat er daarna gebeurt weten ze nog niet. Het kan zomaar zijn dat je dan aan een duur abonnement vast zit. Vind ik ook geen fijne gedachte bij een auto van meer dan 50.000 euro.

Tenslotte vind ik zelf autonoom rijden één van de leukste gadgets op een elektrische auto. De Polestar 2 biedt deze mogelijkheid niet. Bij de aanschaf van de auto kan je kiezen uit een 3-tal pakketten die qua prijs variëren tussen de €3500 en €6000. Wat ik dan weer irritant vond was dat ik uit elk pakket wel een paar opties wilde hebben. Maar als je ze allemaal neemt dan ben je dus meteen €14000 verder. Nou snap ik dat dit een beetje de norm is in EV-land, maar ik kies persoonlijk liever zelf de opties die ik wil i.p.v. dat ik een heel pakket moet aanschaffen voor bijvoorbeeld adaptieve cruise control.

Wat vond ik van de Polestar 2?

Aan de auto zelf is – op die stoel na – niks aan te merken. Het rijdt goed en ziet er ook nog eens hartstikke mooi uit. Je hebt veel bekijks en je bent bij het stoplicht als eerste weg (mits er geen Tesla naast je staat).

We hadden de grootste lol en hebben echt genoten van de proefrit. Een keertje rijden in de Polestar 2 kan ik daarom ook iedereen aanraden.

Wordt dit onze nieuwe auto? Dat denk ik heel eerlijk niet. Hoewel de auto al vrij compleet is, wil ik deze toch aanvullen met wat opties uit de pakketten. Dan loopt de prijs al vrij snel op. Er zijn dan in de markt andere auto’s verkrijgbaar die wat completer zijn, in dezelfde prijsklasse en met een vergelijkbare range.

Op de testauto was ik opslag verliefd, maar ik moet ook realistisch zijn en mij bedenken dat zo’n complete auto waarschijnlijk niet bij mij op de oprit komt. En dan ben ik toch bang dat ik teleurgesteld raak, zeker na zo’n investering.

Maar wie weet, we gaan nog in wat andere auto’s rijden (Mustang Mach-E, Skoda Enyaq en de Mercedes Benz EQA), en misschien verlang ik daarna wel naar de degelijkheid van de Polestar.

*De foto is van Polestar zelf, ik had het te druk met rijden en ben dus vergeten foto’s te maken. Ik dacht dat doe ik wel als hij staat te shinen hier voor de deur. Maar of dat ooit gaat gebeuren…