Mercedes EQA review: eigenlijk niks mis mee…

Gepubliceerd: Bijgewerkt op

In mijn zoektocht naar een elektrische auto was gisteren de Mercedes EQA aan de beurt. Een volledig elektrische crossover SUV met vrijwel elk technisch snufje dat je je maar kunt bedenken. Zoals je in mijn eerdere reviews (Polestar 2, Skoda Enyaq, Volkswagen ID4 en Mustang Mach-E) hebt kunnen lezen ben ik vrij kritisch op de auto’s waarmee ik een proefrit maak. En dat was bij deze auto niet anders!

Wat is er goed aan de Mercedes EQA?

Het grootste pluspunt aan de Mercedes EQA vind ik toch wel het interieur. Dat ziet er gewoon stukken luxer uit dan het interieur van de Polestar, Skoda Enyaq of de Mustang Mach-E. Ook is het een stuk beter afgewerkt dan welk model Tesla dan ook.

Het interieur van de Polestar was degelijk, die van de Mustang Mach-E oogde wat goedkoop. Mercedes heeft dit echt goed in de vingers. Je hoort geen piepje of kraakje. De stoelen zitten stevig en kan je op verschillende manieren instellen.

De stoelverwarming werkt ook goed, al zit de knop op een wat onlogische plek. (in de deur) Dan is het handiger om “Hey Mercedes” te roepen en haar de stoelverwarming aan te laten zetten. We hebben ook getest of de auto herkent of de bestuurder of bijrijder “Hey Mercedes” roept en dat snapte ze zowaar.

Dat is misschien wel het allerbeste aan de Mercedes EQA, wat erop zit ziet er keurig uit en werkt goed. Op je stuur heb je een overkill aan knopjes en moet je soms even zoeken welke je nodig hebt, maar dat is gewenning. Ook het swipe-knopje op het stuur en ik zijn nog geen vrienden. En ook dat zal een kwestie van wennen zijn.

Stoer en sportief

Binnen is alles verlicht en je kunt zelf jouw favoriete kleur kiezen. Zelfs de luchtroosters krijgen een kleurtje wanneer je de verwarming hoger of lager zet.

Wat ik daarbij ook een voordeel vind is de standaard warmtepomp in de Mercedes EQA, bij andere merken is dit een extra optie. Met de warmtepomp kan je het interieur verwarmen zonder dat het je batterij en dus range kost. Voor een koukleum als ik eigenlijk onmisbaar.

Nu we het toch over de range hebben. We kregen de auto mee met een range van zo’n 350km. Toen we deze parkeerden na zo’n 2 uur intensief rijden was er ongeveer 100km weg. Dat was beter dan we hadden verwacht.

Doordat het geen sportieve auto is daagt deze je uit om zuiniger te rijden. En je ziet dat dat meteen effect heeft op je range.

Dat betekent trouwens niet dat de auto langzaam is. De meneer voor mij in de Porsche Boxster zal het vast niet leuk hebben gevonden dat een SUV hem bijhield terwijl hij vlot wilde wegrijden. Daar kan ik dan weer om lachen.

Eigenlijk is de auto, zoals ik in de titel ook al schreef, gewoon prima. Maar dat is nou ook precies wat er “mis” mee is.

Wat is er minder goed aan de Mercedes EQA?

Zitruimte achter is wat beperkt
Achterbak is niet zo groot

Eigenlijk valt er niet zoveel te klagen over deze auto, het rijdt prima, het werkt en de Mercedes EQA zit boordevol opties, technische snufjes en veiligheidssystemen.

Het enige wat ik minder goed vind is de laadruimte. Als ik twee boodschappentassen achterin zet en een krat bier dan zit de achterbak aardig vol. Er is helaas ook geen frunk dus je moet het doen met de achterbak.

Verder had de auto van mij nog wat sneller mogen laden en iets meer range mogen hebben. Maar dat kan je denk ik wel van elke elektrische auto zeggen.

Wordt de Mercedes EQA mijn volgende auto?

[spoiler, ik heb inderdaad voor de Mercedes EQA gekozen!]

Misschien wel. Het is niet de meest sexy auto en ook qua ruimte is het niet de grootste auto. De auto is prima, range is goed, opties zijn er genoeg en het rijdt als een Mercedes.

Voor het bedrag zijn er zeker mooiere EV’s te krijgen dan de Mercedes EQA, maar die zijn toch minder compleet of slechter afgewerkt. Dat zet je dan toch aan het denken: ga ik voor de mooie buitenkant of kies ik voor een mooi afgewerkte binnenkant met al het comfort. De range is hetzelfde en qua rijgedrag verwacht ik ook weinig verschillen.

Mijn eerste gedachte is toch de mooiere buitenkant, maar als ik rationeel ben dan weet ik dat ik waarschijnlijk de Benz moet kiezen.

Toch ga ik nog geen keuze maken, want er komen nog wat proefritten aan! De ID4 en Enyaq komen er nog aan, plus ik heb een afspraak ingeboekt om te kijken bij de Q4 e-tron. Daarna neem ik pas mijn definitieve beslissing, al denk ik dat ik al weet welke auto het wordt.

Mercedes EQA ervaring na 6 maanden

En ik heb uiteindelijk een witte gekozen 🙂

Het is even geleden dat ik dit artikel schreef, maar inmiddels rijd ik alweer ruim 6 maanden in de Mercedes EQA.

De auto bevalt me nog steeds heel goed. Rijdt echt heel lekker, het interieur is mooi afgewerkt (zeker vergeleken met een Tesla) en het MBUX systeem werkt goed.

Er waren wat kleine probleempjes met de navigatie, maar die heeft Mercedes netjes opgelost.

Ook hebben we al een aantal lange ritten kunnen maken, inclusief laden langs de snelweg. Iets wat ik vooraf best spannend vond was de range, zou dat genoeg zijn? Nou het is voor mij echt meer dan genoeg. De auto laad ik eens per week, soms zelfs per 2 weken.

Langs de snelweg haalt de auto zo’n 100kw. Hiermee duurt het een klein half uurtje om de auto weer vol te laden. Je rijdt de auto, als je de navigatie volgt, namelijk nooit helemaal leeg. Daardoor gaat het laden sneller dan je denkt. Even koffie halen, naar het toilet, scrollen door social media en je kunt weer 4 uur verder rijden. Heb je net als wij honden dan kun je ook nog even een stukje met hen lopen.

Het is ons echt enorm meegevallen en ik ben nog steeds heel blij met mijn Mercedes EQA. Als ik 1 dingetje zou mogen veranderen dan is het de laadruimte, die had van mij net iets groter gemogen. Verder ben ik nog steeds tevreden.