Hoe bevalt onze Tesla? Een beetje zuur na 6 maanden…

Gepubliceerd: Bijgewerkt op

Na de eerste rit in een elektrische auto waren wij meteen verkocht. De rust, de snelheid en het goedkope tanken trokken ons uiteindelijk over de streep. In 2021 bestelde we dan ook onze eerste elektrische auto – de Mercedes EQA.

En dat smaakte naar meer! In eerste instantie keken we naar de Mercedes EQE, de grotere sedan variant van onze kleine Benz. Maar uiteindelijk viel de keus dan toch op een Tesla Model Y.

We rijden nu alweer een half jaar met onze Model Y en dit is onze ervaring!

Het ophalen van de Tesla

Over het ophalen van een Tesla zijn natuurlijk al een hoop verhalen geschreven. Iedereen kent de beelden van de Model 3’s die langs de kade stonden en waar iedereen massaal naar hun auto zocht. Bij ons was dat gelukkig niet zo.

De auto stond in Tilburg, netjes warm in de hal. Verwacht niks feestelijks, het ophalen van je Tesla is nog steeds een sobere aangelegenheid. Maar zodra je wegrijdt, begint natuurlijk pas het feest.

Bij binnenkomst kun je na het invullen van wat papierwerk naar jouw auto. In de hal staan meerdere medewerkers van Tesla om jou in de goede richting te leiden. Wij hadden de auto vrij snel gevonden.

Hierna krijg je uitleg en kun je er omheen lopen om eventuele gebreken te noteren.

Onze auto had een paar vlekken op het stuur en de bekleding, deze werden er ter plekke uitgehaald. Verder was de auto naar onze tevredenheid en konden we naar huis.

Geen bloemetje, geen laken over je auto, geen groots ontvangst, maar dat weet je van Tesla.

Wat we goed vinden aan onze auto

Na zo’n 6 maanden zijn er een aantal dingen waar we nog steeds heel blij mee zijn en ook een aantal die toch minder goed bevallen.

Wat we goed vinden:

  • De ruimte, er zijn weinig elektrische auto’s met zoveel laadruimte.
  • Rijcomfort, hoewel het een Performance is, is het een fijne auto om mee te rijden. De auto ligt goed op de weg, de remmen zijn geweldig en de auto stuurt goed. Al heeft de auto de draaicirkel van een tank.
  • Updates, vrijwel elke maand heeft Tesla een update met nieuwe features die je zelf heel eenvoudig kunt installeren.
  • De range, als je netjes rijdt (wat moeilijk is in een Performance) kom je gemakkelijk 400km ver. Dat is een verademing want onze Benz komt net rond de 300km.
  • Laadpunten, Tesla heeft gewoon een goed netwerk met laadpunten, zeker in het buitenland. Geen laadstress meer!
  • Het scherm! Navigeren is gewoon fijner op een groter scherm, het scherm werkt snel, reageert goed en je hebt veel apps.

De Tesla is tot nu toe eigenlijk wat we er van verwacht hadden. Een ruime, elektrische auto met een goede range, lekker snel en een goed laadnetwerk.

Er zijn ook wat minpunten…

Wat vinden we minder goed aan onze Tesla?

Wanneer je een Tesla koopt weet je dat je inlevert op bijvoorbeeld afwerking en luxe. Zeker als je uit een Mercedes komt. Dat is voor mijn vriend ook een van de dingen die hij niet goed vindt aan deze auto. Zelf vind ik dat minder erg, ik hou wel van dat minimalistische interieur.

Wat ons toch een beetje is tegengevallen:

  • De prijsverlaging, heel zuur!
  • Autopilot is verbazingwekkend slecht. Onze Benz stuurt zelf en remt rustig af. De Tesla moet je elke keer als je van baan bent gewisseld weer op zelf sturen zetten, plus de auto remt echt heel laat waardoor je elke keer het gevoel hebt een ongeluk te krijgen. We gebruiken dit nooit terwijl de Adaptieve Cruise Control in de Benz altijd aanstaat.
  • Automatisch Groot Licht is een ramp. Op donkere plekken schijnt deze niet en midden in de stad verblind je elke fietser die je tegenkomt.
  • Dat geldt ook voor de ruitenwisser. Gebruik je automatische ruitenwissers en er zit een vuiltje op je sensor? Dan gaan deze wissen. Kan gebeuren, dan zet je het uit tot je ze schoon kunt maken zou je denken. Nee, je hebt automatische ruitenwissers nodig voor Autopilot. Dus zelfs op een droge dag blijven je wissers op volle snelheid wissen zolang je Autopilot gebruikt…
  • Telefoonsleutel…Zucht…Wij staan geregeld naast de auto met onze handen vol en de auto heeft geen idee wie je bent en gaat niet open.

Verder is Tesla telefonisch niet zo best bereikbaar. Via de app gaat het een stuk makkelijker en sneller. Maar toch een behoorlijk contrast met de verkoop die je wel kon bellen.

Tesla nemen of toch niet?

Misschien heb ik je nu een beetje afgeschrikt, of juist niet. Bevalt de Tesla? Ja, de auto bevalt prima. Het is grotendeels wat we ervan verwacht hadden met een paar minpuntjes waaronder Autopilot. Rijd je nu in een auto zonder adaptieve cruise control dan zul je vast blij worden van Autopilot, wij zijn de Cruise Control van de elektrische Benz gewend en die is echt superieur aan de Tesla Autopilot. Maar dat geldt voor eigenlijk elke andere elektrische auto, Autopilot en zelf sturen is gewoon niet goed.

Toen we voor de eerste elektrische auto gingen hebben we met veel auto’s proefgereden. Van de Polestar 2 tot Mach-E, de Mercedes EQ’s en de elektrische Volkswagens. Ze hadden allemaal hun eigen plus- en minpunten.

De Tesla is perfect voor hetgeen wij zochten, een ruime elektrische auto met een goede range en veel laadmogelijkheden. En daar kan tot nu toe geen ander merk aan tippen.

Dat betekent helaas ook dat je bepaalde dingen op de koop toe moet nemen. Al blijf ik goede hoop houden dat er een update aankomt die de problemen oplost.