Een tijdje geleden schreef ik al dat ik op zoek was naar een nieuwe elektrische auto en inmiddels rijd ik hier alweer even in. Hiervoor had ik een benzineauto waarmee ik zo’n 10.000 km per jaar reed. Nu gaan we diezelfde kilometers maken met een elektrische auto.
Dat is natuurlijk best spannend, maar het is mij reuze meegevallen. Twijfel je of een elektrische auto iets voor jou is en wil je weten hoe het is om zo’n auto te rijden? Lees dan mijn elektrische auto review!
Mijn elektrische auto review: de stap zetten
Wanneer je een elektrische auto overweegt dan komen er meteen wat vragen naar boven:
- Wat is de range?
- Kan ik nog wel met de auto op vakantie?
- Waar kan ik laden?
- Kan ik ook thuis opladen?
- Blijft het heel?
Dat waren bij mij toch wel de belangrijkste uitdagingen die ik zag bij het rijden met een elektrische auto.
Zo’n auto heeft natuurlijk ook voordelen; geen uitstoot bijvoorbeeld en heerlijk stil tijdens het rijden. Maar wegen die voordelen op tegen de toch kortere afstand die je met een elektrische auto kunt rijden in vergelijking tot de brandstof auto?
Elektrische auto kiezen
Wanneer je een elektrische auto kiest kijk je verder dan budget en design. De WLTP, of actieradius, van de auto wordt ineens een andere belangrijke factor.
Zeker als je met de auto op vakantie gaat of vaak lange afstanden rijdt.
Mijn minimale WLTP was 400 kilometer. Dan kom je ook op een koudere dag een behoorlijk eind. Binnen die WLTP range ben ik gaan kijken naar elektrische auto’s die binnen mijn budget vielen.
De auto’s waarmee ik heb proefgereden zijn:
- Polestar 2
- Volkswagen ID4
- Skoda Enyaq 80
- Mercedes Benz EQA
- Ford Mustand Mach-E
Tesla viel voor mij helaas net buiten de prijsrange, zeker als je er wat opties op wil.
Uiteindelijk heb ik voor de Mercedes EQA gekozen, maar dat betekent niet dat dit ook jouw keus moet zijn. Ga gewoon lekker proefrijden en test.
Nu zou ik ook de Hyundai Ioniq 5 en de KIA EV6 overwegen. Die waren nog niet beschikbaar toen ik een auto moest kiezen.
Waarom ik voor de Benz heb gekozen lees je in dit artikel: Waarom heb ik voor een Mercedes EQA gekozen?
De eerste kilometers met je nieuwe elektrische auto
Na een aantal maanden wachten was het dan tijd voor mijn nieuwe elektrische auto. De aflevering was sober, geheel in de stijl van de huidige tijd.
Daarna rijd je weg en voelt het eigenlijk vrij snel vertrouwd.
Het voordeel van elektrisch rijden is dat je meteen vol vermogen hebt als je wegrijdt. Daardoor ben je bijna altijd als eerste weg bij het stoplicht. Krijg je toch wel een glimlach van.
Verder hoor je weinig om je heen. Er is geen motorgeluid, alleen het geluid van de banden op de weg en de andere weggebruikers. Het voelt als je eigen cocon van rust en dat bevalt mij erg goed.
De elektrische auto werkt verder net als een brandstof auto: er zit een gaspedaal op en een rem. Bij de meeste elektrische auto’s kun je via het remmen actief energie terugwinnen en zelfs met 1 pedaal rijden. Mijn Benz heeft dat helaas niet, maar ik had het graag gewild. One Pedal Drive werkte erg goed op de Polestar 2.
Wat ik ook een fijne optie vind is dat de auto automatisch rijdt in de file. Mijn handen moet ik dan wel aan het stuur houden, maar verder doet deze alles autonoom. Nog een groot voordeel van elektrisch rijden.
De eerste keer laden
Wat ik ook best spannend vond was het opladen van de elektrische auto. Waar doe je dat, hoe gaat dat, hoe betaal je, etc.
Ook dat is mij echt reuze meegevallen. Thuis heb ik een eigen wallbox waarbij ik mijn tag scan en vervolgens begint de auto met laden.
Langs de weg heb ik een Fastned punt geprobeerd. Ook dat ging heel gemakkelijk. Stekker in je auto, pasje scannen en laden maar.
Nou moet ik er wel bij vertellen dat ik een leaseauto heb met een elektriciteitspas. Bij de Mercedes kreeg ik een universele kaart die het doet bij de meeste laadpunten en waarmee ik bijvoorbeeld in het buitenland kan betalen. Aan deze pas heb ik mijn creditcard gekoppeld zodat ik direct kan betalen. Hoe dat bij andere merken gaat weet ik niet.
Er zijn wel een aantal bedrijven die een gratis laadpas bieden, waaronder Coolblue. Met deze pas kan je bij de meeste openbare punten laden en de kosten gaan dan via Coolblue. Zij verrekenen dit dan weer met jou.
Hoe bevalt mijn elektrische auto?
De overgang van brandstof naar elektrisch rijden is mij goed bevallen. Het geeft toch een fijn idee dat je niks uitstoot als je rijdt. Plus elektrisch rijden is echt fun. De auto reageert snel, is lekker vlot, maar daagt je ook uit om zo zuinig mogelijk te rijden.
Heel eerlijk had ik nooit verwacht zo enthousiast te zijn over elektrisch rijden. Zeker met de kilometers die ik maak per jaar.
De enige grote uitdaging die ik nog krijg is op vakantie gaan met de elektrische auto. Mij maakt het niet zoveel uit dat we even staan te laden, mijn vriend denkt daar anders over. Houd de site dus goed in de gaten hoe dat gaat aflopen en of ik nog steeds enthousiast ben over mijn elektrische auto (of mijn relatie ;)).