Auto huren en zelf rijden in de VS/Orlando, hoe moeilijk is het?

Gepubliceerd: Bijgewerkt op

Eén van de dingen die bij ons bezoek aan de Verenigde Staten op het verlanglijstje stond was een dagje naar Cape Canaveral. Waar de NASA gevestigd is en het lanceerplatform staat.

Om daar te komen vanuit OrlandoDisney World – is een huurauto eigenlijk de enige optie. Openbaar vervoer buiten de stad rijdt er nauwelijks en als het er al rijdt dan maar heel sporadisch.

Maar goed, naar Cape Canaveral rijdt dus geen openbaar vervoer. Wat moet je dan? Een Uber óf een auto huren. Wij gingen voor dat laatste.

Een auto huren

De eerste stap is het huren van een auto. Dit kan bijvoorbeeld op de luchthavens maar wij huurden er eentje bij Disney World zelf.

Het voordeel hiervan is dat een busje je ophaalt bij je Disney World hotel en je naar de verhuurbalie brengt. Slaap je wat verder van de autoverhuur af en is er geen gratis shuttle dan kan je het beste een Uber of Lyft nemen. Meer over hoe dit precies werkt lees je in dit artikel dat ik daar eerder over schreef.

Verhuurmaatschappijen hebben hun eigen regels m.b.t. aan wie ze de auto verhuren en wat voor kosten daaraan hangen. Een aantal verhuurt bijvoorbeeld niet aan mensen jonger dan 21 en tot 25 geldt er vaak een toeslag. Sommige maatschappijen verhuren pas aan mensen vanaf 25 jaar, check dit vooraf als je jonger bent! Ook krijgen jonge bestuurders vaak de keus uit een beperkt aantal huurauto’s.

Welke categorie kies je?

Wij kozen tijdens ons verblijf voor een cabrio. In Florida hartstikke onhandig. Want het is daar ontzettend warm! Dan wil je niet met je snufferd in de volle zon zitten. Daarbij regent het in Florida tijdens de zomer elke dag.

Tipje voor als je een auto huurt: houdt rekening met het weer! Wij hebben nauwelijks met het dak open gereden maar wel extra betaald voor een cabrio.

Bij de auto’s staat een maximum aantal inzittende. Mijn ervaring: de goedkoopste categorie is prima. Zolang de auto maar airco heeft – in Florida een must. Daarbij moet je goed kijken of je een kinderzitje kunt huren, mocht je dat nodig hebben. En of je alle koffers erin kwijt kunt als je de auto als vervoer van en naar de luchthaven gebruikt. Dit staat bij het type auto dat je huurt vermeldt.

Extra’s bijboeken: navigatie nodig?

Wanneer je een auto huurt (in de VS) krijg je de mogelijkheid om allerlei extra’s bij te boeken. Zoals het kinderzitje, maar ook navigatie en satellietradio.

Wat wij zelf hebben gekozen was het upgraden van de verzekering. Hiermee koop je alle aansprakelijkheid bij schades en letsel af. Althans, er zal vast ergens een addertje zitten waardoor je toch nog steeds moet betalen, maar het gaf ons in ieder geval een veilig gevoel.

Voor de navigatie gebruikten wij printjes met de route. En Google Maps. Is dat niet hartstikke duur hoor ik je denken?

Als je je Europese simkaart gebruikt wel. Maar je kunt heel handig een Prepaid simkaartje halen waaruit je de Amerikaanse data kunt betalen. Bijvoorbeeld via Arieli Mobile of ter plekke bij een T-mobile of AT&T shop.

Rijden in de VS

Nou het is gelukt, de auto is gehuurd, sleutels zitten in het slot….je mag gaan rijden. Nog één klein dingetje over auto’s in de VS. Dat zijn vrijwel allemaal automaten. Rijdt heel makkelijk en rustig. Maar de eerste keer is het altijd even puzzelen om weg te komen.

D is rijden, P is parkeren, N is neutraal en R is achteruit. De auto heeft dus geen koppeling dus houdt je linkervoet stil. Anders trap je zomaar – ongewild – de rem in, met alle gevolgen van dien.

Wanneer je door hebt hoe je de auto moet besturen is het tijd om de weg op te draaien. Een paar dingen die je moet weten:

De snelheden verschillen per gebied of staat

Hier in Nederland weten we dat je binnen de bebouwde kom 50 rijdt en op de snelweg 100. In de VS verschilt dat per gebied en per staat. Houd dus de borden goed in de gaten zodat je niet ongemerkt te hard rijdt. En ja, ook als toerist krijg je een bekeuring. Betaal je deze niet zelf dan zal het worden ingehouden van je creditcard die je hebt gebruikt voor het huren van de auto.

Parkeer in de richting van het verkeer

Deze heb ik meerdere malen voorbij zien komen op diverse forums, maar parkeer je auto altijd met het verkeer mee. Dus niet in tegengestelde richting. Anders krijg je hier dus gewoon een bekeuring voor. En denk niet: mij pakken ze niet. Voor je het weet staat er een agent naast je of heb je een bonnetje onder je ruitenwisser.

Stopborden

Waar je in Nederland bij de meeste kruisingen een stoplicht of rotonde hebt werken ze in de VS met stopborden.

Wanneer deze het onderbord “all way” of 4-way heeft moeten alle voertuigen die aankomen rijden stoppen. Niet rollen, maar echt stilstaan. Vervolgens heeft degene voorrang die er als eerste stond.

Komen er twee bestuurders aan, dan moet je nog steeds stoppen, maar heeft degene van rechts voorrang. Slaat er één van jullie af, dan heeft degene die rechtdoor gaat voorrang.

Best ingewikkeld!

Drukte

In de omgeving van grote steden – zoals Los Angeles maar ook Orlando – kan het ontzettend druk zijn.

Over een stuk dat je zonder verkeer in 30 minuten zou rijden, doe je met verkeersdrukte soms ruim 2 uur. Bizar he?

Tussen de luchthaven van Orlando en Disney World heb je veel vakantieverkeer. Met name mensen van buiten de VS die voor het eerst in dat land rijden. In hun huurauto. Dit zorgt voor veel opstoppingen en soms gevaarlijke situaties.

Onze taxichauffeur vertelde hoofdschuddend over alle gekke dingen die hij mee had gemaakt, terwijl een toerist achteruit de oprit afging. Je maakt dingen mee daar…

Goed opletten dus en ruim van tevoren weggaan als je ergens op tijd moet zijn.

Stoplichten hangen aan de overkant

Hoewel je het ziet in de film is het de eerste keer dat je zelf rijdt toch een beetje vreemd. Wij waren echt even het stoplicht kwijt. Of zagen er eentje over het hoofd.

Je went er al snel aan, maar de stoplichten hangen in de VS aan de overkant. Soms moet je dus even goed kijken óf ze er hangen en welke kleur ze hebben.

Verder hebben ze dezelfde betekenis als bij ons. Rood is stoppen, oranje is stoppen of doorrijden als je niet meer kunt stoppen en groen betekent gas.

Tanken

Hier hebben we mee staan klooien. Want wij moesten dus vooraf betalen bij het winkeltje. Maar dan moet je zeggen hoeveel benzine je wilt. Ja hoe moet ik dat weten…ik ken deze auto niet.

Het blijkt dus het maximum bedrag te zijn dat je erin wilt gooien. Bij het tanken geef je je creditcard – contant kan ook – en dan wordt de pomp vrijgeschakeld. Je kunt vervolgens tanken. Heb je het maximum bedrag bereikt dan stopt de pomp. Is je tank eerder vol? Dan krijg je het verschil terug.

Het rijden zelf…

… is eigenlijk prima te doen. Zeker wanneer je uit de drukte van de stad bent. Dan zijn de wegen leeg en zo uitgestrekt als je dat in de film ziet. Dan kan je echt op je gemak kilometers maken.

Onderweg zie je soms de vreemdste dingen. Hier kan je even stoppen voor een foto en een souvenir.

Let wel op dat er buiten de stad aanzienlijk minder tankstations zijn. Op het stuk tussen Orlando en het Kennedy Space Center kwamen wij geen enkel tankstation tegen. Enkel in de stad of vlak voor het eindpunt. Vertrek dus niet met een lege tank!

Normaal gesproken moet ik tijdens elke roadtrip wel 100x naar de wc. Maar eigenlijk zijn wij tijdens het rijden in de VS nergens gestopt voor een toiletstop. Waarschijnlijk, omdat al het vocht verdampt was door het cabriorijden.